Дэкрэт № 6 ад 28 снежня 2014г. «Аб неадкладных мерах па супрацьдзеянні незаконнаму абароту наркотыкаў» 

Закон Рэспублікі Беларусь ад 13 ліпеня 2012 г. № 408-З «Аб наркатычных сродках, псіхатропных рэчывах, іх прэкурсорах і аналагах»

Закон Рэспублікі Беларусь 4 студзеня 2014 г. № 122-З «Аб асновах дзейнасці па прафілактыцы правапарушэнняў»

Закон Рэспублікі Беларусь ад 31 мая 2003 г. № 200-З  «Аб асновах сістэмы прафілактыкі безнагляднасці і правапарушэнняў непаўналетніх» 

Закон Рэспублікі Беларусь ад 27 чэрвеня 2007 г. № 244-З «Аб барацьбе з арганізаванай злачыннасцю» 

Закон Рэспублікі Беларусь ад 4 студзеня 2007 г. № 203-З «Аб супрацьдзеянні экстрэмізму»

Закон Рэспублікі Беларусь ад 3 студзеня 2002 г. N 77-З «Аб барацьбе з тэрарызмам»

Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 28 лістапада 2005 г. № 551 «Аб мерах па павышэнні бяспекі дарожнага руху»

 

Нарматыўныя прававыя акты, якія рэгулююць работу па барацьбе з карупцыяй


Закон Рэспублікі Беларусь ад 15 ліпеня 2015 г. № 305-З    «Аб барацьбе з карупцыяй»

Закон Рэспублікі Беларусь 14 чэрвеня 2003 г. № 204-З  «Аб дзяржаўнай службе ў Рэспубліцы Беларусь» ­ 

Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 26 снежня 2011 г. № 1732  «Аб зацвярджэнні Тыпавога палажэння аб камісіі па супрацьдзеянні карупцыі»

Дэкрэт № 5 ад 15 снежня 2014г.  «Аб узмацненні патрабаванняў да кіруючых кадраў і работнікаў арганізацый»

Закон Рэспублікі Беларусь 4 студзеня 2014 г. № 122-З  «Аб асновах дзейнасці па прафілактыцы правапарушэнняў»

Закон Рэспублікі Беларусь ад 4 студзеня 2003 г. № 174-З «Аб дэклараванні фізічнымі асобамі даходаў і маёмасці»

Крымінальны кодэкс Рэспублікі Беларусь ад 9 ліпеня 1999 г. № 275-З
 

Кодэкс Рэспублікі Беларусь аб адміністрацыйных правапарушэннях ад 21 красавіка 2003 г. № 194-З
Заўвага: «Пры наяўнасці прыкмет карупцыйных правапарушэнняў або правапарушэнняў, якія ствараюць умовы для карупцыі (артыкулы 25 і 37 Закона Рэспублікі Беларусь «Аб барацьбе з карупцыяй»), да адміністрацыйных правапарушэнняў, звязаных з карупцыяй, могуць быць аднесены правапарушэнні, прадугледжаныя артыкуламі 9.6, 9.13, 9.26, 10.5, 11.16, 11.77, 23.81, 23.82, 23.83, 23.84 Кодэкса Рэспублікі Беларусь аб адміністрацыйных правапарушэннях».

Працоўны кодэкс Рэспублікі Беларусь ад 26 ліпеня 1999 г. № 296-З
Заўвага: «Працоўным кодэксам Рэспублікі Беларусь устаноўлены: у артыкуле 27 - абмежаванні сумеснай работы ў дзяржаўных арганізацыях (іх адасобленых падраздзяленнях) мужа і жонкі, блізкіх сваякоў і ўласнікаў; у пункце 5 артыкула 47 - права наймальніка на спыненне працоўнага дагавора з дзяржаўнай службовай асобай за непадпісанне абавязацельства па выкананні антыкарупцыйных абмежаванняў; у пункце 5-1 артыкула 47 - права наймальніка на спыненне працоўнага дагавора з дзяржаўнай службовай асобай за парушэнне абавязацельства па выкананні антыкарупцыйных абмежаванняў, а таксама за ўчыненне правапарушэння, якое стварае ўмовы для карупцыі, або карупцыйнага правапарушэння; у артыкуле 255 – абмежаванні работы па сумяшчальніцтве для кіраўнікоў дзяржаўных арганізацый і арганізацый, у статутных фондах якіх 50 і больш працэнтаў акцый (долей) знаходзяцца ў дзяржаўнай уласнасці, а таксама забарона для кіраўнікоў арганізацый любых форм уласнасці ўваходзіць у састаў органаў, якія ажыццяўляюць функцыі нагляду і кантролю ў адпаведных арганізацыях».

Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 23 красавіка 2015 г. № 326  «Аб унясенні дапаўненняў і змяненняў у Тыпавое палажэнне аб камісіі па процідзеянні карупцыі»  
 

Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 16 студзеня 2016 г. № 19 «Аб некаторых пытаннях дэкларавання даходаў і маёмасці дзяржаўнымі служачымі і іншымі катэгорыямі асоб»
 

Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 22 студзеня 2016 г. № 45 «Аб зацвярджэнні Палажэння аб парадку здачы, уліку, захоўвання, ацэнкі і рэалізацыі маёмасці, у тым ліку падарункаў, атрыманай дзяржаўнай службовай або прыраўнаванай да яе асобай з парушэннем парадку, устаноўленага заканадаўчымі актамі, у сувязі з выкананнем ім сваіх службовых (працоўных) абавязкаў»
 

Пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 5 лютага 2016 г. № 101 «Аб выплаце ўзнагароджання і іншых выплат фізічнай асобе, якая садзейнічае выяўленню карупцыі» 
 

Пастанова Міністэрства па падатках і зборах Рэспублікі Беларусь ад 9 студзеня 2008 г. №1   «Аб зацвярджэнні Інструкцыі аб парадку запаўнення фізічнымі асобамі дэкларацый аб даходах і маёмасці»
 

Заключэнне Канстытуцыйнага Суда Рэспублікі Беларусь ад 12 лістапада 2001 г. № З-129/2001 «Аб адпаведнасці Канстытуцыі палажэння пункта 3 часткі чацвёртай артыкула 4 Крымінальнага Кодэкса Рэспублікі Беларусь і заснаванай на ім практыкі прымянення паняцця службовай асобы па прыкмеце здзяйснення юрыдычна значных дзеянняў»  
 

Рашэнне Канстытуцыйнага Суда Рэспублікі Беларусь ад 16 снежня 2009 г. № Р-384/2009 «Аб неабходнасці дазволу калізіі паміж нормамі заканадаўчых актаў, якія прадугледжваюць дадатковую падставу спынення працоўнага дагавора па пункце 5 артыкула 47 Працоўнага кодэкса Рэспублікі Беларусь»
 

Рашэнне Канстытуцыйнага Суда Рэспублікі Беларусь ад 19 снежня 2011 г. № Р-655/2011 «Аб адпаведнасці Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь Закона Рэспублікі Беларусь «Аб унясенні змяненняў і дапаўненняў у Закон Рэспублікі Беларусь «Аб барацьбе з карупцыяй»
 

Рашэнне Канстытуцыйнага Суда Рэспублікі Беларусь ад 8 ліпеня 2015 г. № Р-999/2015 «Аб адпаведнасці Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь Закона Рэспублікі Беларусь «Аб барацьбе з карупцыяй»
 

Пастанова Пленума Вярхоўнага Суда Рэспублікі Беларусь ад 26 чэрвеня 2003 г. № 6 «Аб судовай практыцы па справах аб хабарніцтве» 
 

Пастанова Пленума Вярхоўнага Суда Рэспублікі Беларусь ад 16 снежня 2004 г. №12 «Аб судовай практыцы па справах аб злачынствах супраць інтарэсаў службы (ст.ст.424-428 КК)»
 

Асноўныя змены ў антыкарупцыйным заканадаўстве

Закон ад 15 ліпеня 2015 года «Аб барацьбе з карупцыяй» з'яўляецца цэласным дакументам, які вызначае механізмы папярэджання карупцыі, у тым ліку абмежаванні, якія ўстанаўліваюцца для службовых і прыраўнаваных да іх асоб, рэгулюе парадак дэкларавання даходаў і маёмасці такіх асоб, замацоўвае сістэмныя меры па супрацьдзеянні карупцыі.

Палажэнні Закона накіраваны на паслядоўнае ўдасканаленне антыкарупцыйнага заканадаўства Беларусі, у прыватнасці прыняцце дадатковых мер па зніжэнні матывацыі службовых асоб да карупцыйных паводзін, павышэнні ўсведамлення няўхільнасці пакарання за карупцыйныя злачынствы, а таксама на максімальнае ўзмацненне ролі грамадскасці ў выяўленні фактаў карупцыі і інфармаванні аб гэтым права.
У дадатак да дзейных антыкарупцыйных механізмаў Законам, у прыватнасці, устанаўліваецца забарона на прызначэнне на кіруючыя пасады асоб, звольненых па дыскрэдытуючых абставінах (да заканчэння пяці гадоў пасля такога звальнення), а таксама забарона на прыём на дзяржаўную службу асоб, якія раней учынілі цяжкае або асабліва цяжкае злачынства супраць інтарэсаў службы або спалучанае з выкарыстаннем службовай асобай сваіх службовых паўнамоцтваў (бестэрмінова).

Прадугледжваецца пазбаўленне дзяржаўных службовых асоб, якія ўчынілі ў перыяд праходжання службы названыя злачынствы, права на пенсію за выслугу гадоў у адпаведнасці з заканадаўствам аб дзяржаўнай службе і прадастаўленне толькі пенсіі па ўзросту.

Акрамя таго, удасканальваецца парадак дэкларавання даходаў і маёмасці асобных катэгорый дзяржаўных службовых асоб у мэтах максімальна поўнага ўстанаўлення іх рэальнага маёмаснага становішча.

Уводзіцца механізм адабрання ў дзяржаўнай службовай асобы, якая займае адказнае становішча, а таксама паступіла на дзяржаўную службу шляхам выбрання, маёмасці, кошт якой на 25 працэнтаў і больш перавышае даход, атрыманы гэтай службовай асобай за справаздачны перыяд з законных крыніц.

Уносяцца змяненні ў Крымінальны кодэкс Рэспублікі Беларусь, Кодэкс Рэспублікі Беларусь аб адміністрацыйных правапарушэннях і некаторыя іншыя заканадаўчыя акты з улікам практыкі прымянення заканадаўства ў сферы барацьбы з карупцыяй, а таксама ў сувязі з неабходнасцю ўзгаднення з нормамі Закона «Аб барацьбе з карупцыяй».

Законам не толькі замацоўваюцца дадатковыя меры барацьбы з карупцыяй, але і рэалізуюцца асобныя ініцыятывы грамадзян, якія паступілі ў час грамадскага абмеркавання праекта Закона, накіраваныя на разумную лібералізацыю адносін у гэтай сферы.

У прыватнасці, уводзіцца інстытут грамадскага кантролю ў сферы барацьбы з карупцыяй, замацоўваюцца формы ўдзелу грамадзян у такой дзейнасці (у тым ліку ўдзел у распрацоўцы праектаў нарматыўных прававых актаў у сферы барацьбы з карупцыяй і ў рабоце камісій па процідзеянні карупцыі).

Адмяняецца забарона на работу па знешнім сумяшчальніцтве для асоб, якія ўчыняюць юрыдычна значныя дзеянні, якія не прыводзяць да істотных наступстваў (начальнікаў падраздзяленняў, службаў, аддзелаў, цэхаў, лабараторый на розных прадпрыемствах). Законам прадугледжваецца распаўсюджванне гэтай забароны выключна на службовых асоб, якія валодаюць рэальнымі дзяржаўна-ўладнымі паўнамоцтвамі (дзяржаўных служачых, ваеннаслужачых, кіраўнікоў і галоўных бухгалтараў дзяржаўных арганізацый і недзяржаўных арганізацый з доляй дзяржаўнай уласнасці не менш за 50 працэнтаў).

Для недапушчэння фармальнага падыходу да прымянення мераў спагнання выключаецца адказнасць за малазначныя недакладнасці пры дэклараванні даходаў і маёмасці.